Trainer, bemiddelaar en facilitator voor organisaties
Wil je inzetten op meer verbinding en constructieve communicatie in je organisatie?
Is het tijd om te investeren in een duurzame aanpak van conflicten en spanningen? In meer welzijn op de werkvloer?
Zijn leidinggevenden in staat om feedback te uiten of gesprekken te voeren op een verbindende manier?
Focus je graag op de essentie en efficiëntie in vergaderingen zonder daarbij de zorg voor elkaar uit het oog te verliezen?
Aanslepende conflicten, gebrekkige communicatie, onderhuidse spanningen of oeverloze discussies wegen op een organisatie. Ze zorgen voor stress en ontevredenheid, medewerkers vallen uit of vertrekken. Het is dan ook essentieel om ze zorgzaam en duurzaam aan te pakken.
Want mensen die zich veilig en verbonden voelen komen ten volle in hun kracht en staan open voor verandering. Medewerkers die constructief communiceren, samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen, zijn het kloppend hart van een sterke organisatie. En dat verhoogt de kwaliteit en rendabiliteit van de dienstverlening gegarandeerd.
Als trainer
Ik ben een trainer in hart en nieren. Aanvankelijk in arbeidswetgeving, vervolgens in diverse HR-domeinen zoals verzuimgesprekken en sinds 2017 in het gedachtegoed van Verbindende of Geweldloze Communicatie.
Dit in diverse sectoren en organisaties, zowel voor medewerkers, leidinggevenden als management.
Verbindende Communicatie is als een rode draad verweven in al mijn huidige trainingen en manier van werken.
Veiligheid, verbinding en gelijkwaardigheid staan hierbij centraal.
Het gedachtegoed werd ontwikkeld door Marshall Rosenberg (NonViolent Communication). Het reikt veranderingen in denken en communiceren aan die de basis vormen voor authentieke relaties, effectieve samenwerkingen en duurzame harmonie.
Het brengt mensen bovendien in hun kracht en eigenaarschap, met meer welzijn en productiviteit tot gevolg.
Verbindend communiceren begint bij elk individu maar heeft een impact op het hele team, de hele organisatie. Want het is vanuit zorgzaamheid en verantwoordelijkheid van elk individu dat ruimte ontstaat voor echte dialoog.
Waarbij verschillen niet verdelen maar verbinden en een grote rijkdom zijn. Het is dan ook van onschatbare waarde om bewust stil te staan bij de uiteenlopende behoeften en waarden die leven bij medewerkers en binnen de organisatie.
Verbindende Communicatie biedt daarvoor een helder kader, inspirerende inzichten, concrete handvaten en oefeningen.
Inzetten op Verbindende Communicatie kan via individuele coaching van een leidinggevende, door een interactieve training van een heel team of via een duurzaam integratietraject.
Mogelijke trainingen kunnen zijn:
- een inspiratiesessie in Verbindende Communicatie (1 tot 3 uur);
- een algemene introductie in Verbindende Communicatie (1 tot 4 dagen);
- een verdiepend traject in Verbindende Communicatie;
- constructieve feedback geven en ontvangen;
- empathisch luisteren naar elkaars onderliggende gevoelens en behoeften;
- hoe omgaan met conflicten, triggers en elkaars stressresponsen?
Als erkend conflictbemiddelaar
Elk conflict is een kans om te groeien. Als mens of als team.
Samen met de betrokkenen, de leidinggevende of het hele team klaren we de situatie uit. Zonder oordeel geef ik ieder een stem. Vanuit betrokken neutraliteit bied ik ruimte en een veilige bedding om te benoemen wat er in de onderstroom leeft.
Zo kunnen medewerkers – elk vanuit hun eigen kracht – weer verbinden met zichzelf en met elkaar.
Bemiddeling vraagt bereidheid om samen stil te staan bij wat moeilijk, pijnlijk maar belangrijk is.
En om zich open te stellen voor de visie, gevoelens en behoeften van de ander(en).
Zo groeit verbinding en bouwen we samen bruggen.
Het is een begeleid, gestructureerd proces waarin betrokkenen uiteindelijk samen op zoek gaan naar duurzame afspraken of oplossingen voor hun conflict.
Als erkend conflictbemiddelaar in arbeidsrelaties bemiddel ik
zowel tussen twee of meer medewerkers als in een team.
Als facilitator voor gesprekken
Pittige, gevoelige of cruciale gesprekken vragen een focus op de essentie.
Tegelijk is het belangrijk om zorgzaam met elkaar te blijven omgaan.
Als facilitator bewaak ik het overzicht, de timing en creëer ik helderheid en structuur.
Ik zorg dat gezegd kan worden wat gezegd wil (en moet) worden.
Op een constructieve manier en met zorg voor de onderlinge relaties.
Ik distilleer dat wat ertoe doet en wat voor ieder of de organisatie belangrijk is.
En help belangen en noden vertalen naar concrete vragen of duurzame afspraken waarin iedereen zich kan vinden.
Efficiënte gesprekken en gedragen beslissingen betekenen een enorme energie- en tijdswinst voor je organisatie.
Je kan me als facilitator eenmalig of duurzaam inschakelen.
Wat kan ik betekenen voor je organisatie?
Mijn jarenlange ervaring als advocaat, trainer en HR-consultant geven mij de analytische blik, de taalvaardigheid en de professionele aanpak die nodig is.
Die stevigheid koppel ik graag aan mijn grote fijngevoeligheid, authenticiteit en verbindende kracht.
Naast kennis, jarenlange ervaring en beproefde methodieken zet ik vooral mezelf in.
Als mens, als steunpilaar en als veilige haven.
Ik werk altijd op maat. Vanuit een gesprek over jullie noden en verwachtingen stippel ik een voorstel uit.